Sök:

Sökresultat:

4058 Uppsatser om Hemsökt plats - Sida 1 av 271

VarumÀrkesutvidgning inom Corporate Identity - fördel eller nackdel utifrÄn ett företagsperspektiv

Problemformulering: Hur kan företag anvÀnda varumÀrken som vÀrdeskapare? Vi anvÀnder oss av Skanska och Skanska Nya Hem som exempel för att tydliggöra detta. Kan Skanska Nya Hem anvÀnda sig av varumÀrket Skanska pÄ ett sÄdant sÀtt att det skapar ett mervÀrde? Finns det nÄgra eventuella nackdelar med att anvÀnda namnet Skanska för Skanska Nya Hems sida? Syfte:VÄrt syfte Àr att genom teoretiska och empiriska studier utreda varumÀrket Skanska som vÀrdeskapare utifrÄn Skanska Nya Hems perspektiv. VÄrt syfte Àr Àven att pröva och utveckla teoribildningen.

Sonen, dottern, barnbarnet, mÀklaren och köparna : Fotografiet, tiden och förÀndringen

Undersökningen söker svar pÄ om vi genom fotografiska bilder kan se nÄgot, som vi utan bilderna inte kan se. Genom en visuell undersökning av ett hems förÀndring söker jag finna svar pÄ tankar och frÄgor. UtifrÄn ett bildpedagogiskt perspektiv syftar undersökningen till att skapa ökad förstÄelse för möten med bilder. Vi möter dagligen fotografiska bilder, de Àr en del av vÄr vardag. I det specifika objekt undersökningen förhÄller sig till har den tidigare Àgaren nyligen avlidit och de nya Àgarna befinner sig i början av en renovering.

Lappa ett hÄl för en bÀttre vÀrld : En designpedagogisk undersökning om handarbete som metod för diskussion om hÄllbar utveckling

Undersökningen söker svar pÄ om vi genom fotografiska bilder kan se nÄgot, som vi utan bilderna inte kan se. Genom en visuell undersökning av ett hems förÀndring söker jag finna svar pÄ tankar och frÄgor. UtifrÄn ett bildpedagogiskt perspektiv syftar undersökningen till att skapa ökad förstÄelse för möten med bilder. Vi möter dagligen fotografiska bilder, de Àr en del av vÄr vardag. I det specifika objekt undersökningen förhÄller sig till har den tidigare Àgaren nyligen avlidit och de nya Àgarna befinner sig i början av en renovering.

AnvÀndning av storytelling inom marknadsföring

Storytelling Àr en het trend inom marknadsföringen just nu och diskuteras i diverse olika medier. Syftet med den hÀr uppsatsen Àr att undersöka hur företagen anvÀnder sig av storytelling i sina reklamkampanjer. Baserat pÄ teori om berÀttarteknik har det utformats en analysmodell för storytelling inom reklamfilm. Analys har genomförts genom att studera ICAs, Tele2s och Com hems reklamkampanjer och jÀmföra deras struktur med analysmodellen. Reklamkampanjerna har Àven jÀmförts med fem steg som Àr grundlÀggande för att en berÀttelse ska klassas som storytelling.

Plats för Produktion : Omdefinierat Rum för Nycirkus

En Cirkus i ett parkeringshus ? en omdefiniering av en existerande och oanvÀnd struktur med en spÀnnande rörelse pÄ en vÀxande plats ? Telefonplan. En plats för performativa artister att komma samman och utveckla sina idéer och producera en förestÀllning.  En hemmascen att arbeta utifrÄn och en fast punk att arbeta pÄ dÄ arbetsplatserna Àven finns inom enstaka evenemang. En kreativ plats med flexibla rum med en rytm mellan trÀning, produktion och scen..

BORGMÄSTAREBRYGGAN : En studie av en offentlig plats attraktivitet och tillgĂ€nglighet

Syftet med detta arbete Àr att studera ur olika synvinklar vad som gör en plats attraktiv och tillgÀnglig. Arbetet utgÄr frÄn en fallstudie av det planerade kajstrÄket BorgmÀstarebryggan i Karlskrona. Genom analyser av resultaten frÄn inventeringar, observationsstudier, intervjuer, dokumentsanalyser och beprövad praktik undersöks de bakomliggande faktorerna till BorgmÀstarebryggan, planens överensstÀmmelse med kommunens mÄl för att skapa en attraktiv och tillgÀnglig plats. DÀrefter kommer en kritisk lÀsning av planförslaget att utföras med grund i forskning och teorier om attraktivitet och tillgÀnglighet. BorgmÀstarebryggans tÀnkta utformning skapar mÄnga goda förutsÀttningar för att bli en attraktiv och tillgÀnglig plats för allmÀnheten.

BORGMÄSTAREBRYGGAN - En studie av en offentlig plats attraktivitet och tillgĂ€nglighet

Syftet med detta arbete Àr att studera ur olika synvinklar vad som gör en plats attraktiv och tillgÀnglig. Arbetet utgÄr frÄn en fallstudie av det planerade kajstrÄket BorgmÀstarebryggan i Karlskrona. Genom analyser av resultaten frÄn inventeringar, observationsstudier, intervjuer, dokumentsanalyser och beprövad praktik undersöks de bakomliggande faktorerna till BorgmÀstarebryggan, planens överensstÀmmelse med kommunens mÄl för att skapa en attraktiv och tillgÀnglig plats. DÀrefter kommer en kritisk lÀsning av planförslaget att utföras med grund i forskning och teorier om attraktivitet och tillgÀnglighet. BorgmÀstarebryggans tÀnkta utformning skapar mÄnga goda förutsÀttningar för att bli en attraktiv och tillgÀnglig plats för allmÀnheten.

Barns kÀnsla för plats i Tierps kommun : Plats-Identitet-Framtid

Detta a?r en uppsats som underso?ker hur barn relaterar till platsen de bor pa? samt hur platsen pa?verkar hur de ser pa? sin identitet. Uppsatsen a?mnar a?ven granska barns syn pa? sin framtid utifra?n uppva?xten pa? denna plats. Platsen som underso?ks a?r Tierps kommun och barnen som deltar i studien ga?r i la?g -och mellanstadieklasser pa? grundskolor i kommunen.

Objektet i platsen, platsen i objektet

Hur kan samspelet mellan objekt och plats se ut och vad kan det kallas? Genom litteraturstudier och observationer undersöks samspelet mellan konstverk och allmÀnt tillgÀnglig plats. De objekt som undersöks Àr konstverk i tre olika miljöer; en stadsmiljö, en naturmiljö och en park, vilken kan ses som en blandning av de tvÄ förstnÀmnda. Syftet med Àr att genom litteraturstudier och observationer undersöka samspelet mellan dessa tre konstobjekt och platser och pÄ sÄ sÀtt försöka utröna om ett konstnÀrligt förhÄllningsÀtt kan appliceras i platsskapandet Àven inom landskapsarkitekturen. Dessutom diskuteras om enskilda objekt kan vÀcka medvetenhet om en plats och stÀrka platsens identitet.

Plats - en möjlighet att skapa upplevelser utöver det vanliga

FrÄgestÀllningar:PÄ vilket sÀtt pÄverkas personalens arbetsmotivation av personalkostnadsbesparingar?Vilken betydelse har arbetsmotivationen vid personalkostnadsbesparingar för det finansiella resultatet pÄ kort och lÄng sikt?.

Sinnenas Skola

I grundskolans vÀrld möts vi alla, sÄvÀl barn som vuxna. Den skall vara inkluderande och en plats dÀr alla vÄra sinnen stimuleras och stÀrks. En plats dÀr funktion, logik och trygghet möter kreativitet, gemenskap och möjligheter. En plats dÀr produkten Àr resultatet av vad elever och lÀrare faktiskt sjÀlva vill ha. Utmaningen var att genom arkitektur nÀrma sig denna vÀrld sÄ att alla sinnen fÄr utrymme att stimuleras och dÀrmed ges möjlighet att stÀrka varandra. Sinnenas Skola Àr dÀrför grundskolan för alla..

Att vÀnta eller förvÀnta - En studie av flygresenÀrers förvÀntningar pÄ flygplatsers butiksutbud

Syftet med vĂ„r magisteruppsats Ă€r att undersöka kunders förvĂ€ntningar pĂ„ butiksutbudet i förhĂ„llande till en plats som frĂ„n början inte varit Ă€mnad för handel av varor och tjĂ€nster men som nu Ă€r under förĂ€ndring.Vi har anvĂ€nt oss av en kombinerad strategi. Detta innebĂ€r att vi kombinerat en kvantitativ enkĂ€tundersökning som genomfördes under tre dagar pĂ„ en flygbuss mellan Helsingborg och Ängelholm med tre stycken kvalitativa telefonintervjuer som vardera tog mellan 15-20 minuter. Vi analyserar vĂ„rt empiriska material ur ett kvalitativt perspektiv.Denna magisteruppsats grundas frĂ€mst pĂ„ teorier om förvĂ€ntningar och förestĂ€llningar som pĂ„verkar dessa, samt platser. Vi anvĂ€nder oss av begrepp som förvĂ€ntningsdynamik, plats och ickeplats. Teorikapitlet utmynnar sedan i en modell baserad pĂ„ dessa teorier.Vi har kunnat visa att flygplatsen som plats starkt pĂ„verkar flygresenĂ€rernas förvĂ€ntningar.

Platsskapande i teori och praktik : en undersökning av sambanden mellan plats, skapandeprocess och mig som platsskapare

Jag har undersökt förhÄllandet mellan plats, skapandeprocess och mig sjÀlv som platsskapare. Platsskapande Àr ett centralt tema inom landskapsarkitekturen och vÀcker dÀrför mitt intresse och viljan att bÀttre förstÄ hur skapandeprocessen gÄr till.Underlaget till min diskussion om plats, skapandeprocess och mig sjÀlv som platsskapare bestÄr av tre delar med olika angreppssÀtt. Genom en dagbok dokumenterar jag en faktisk plats ? Karlskronaplan ? och gestaltningsarbetet som syftar till att ge denna plats en ny form. Denna del Àr ytterst personlig och rör i stor utstrÀckning mina kÀnslor för och upplevelser av sÄvÀl plats som skapandeprocess.

Plats för lÀrande genom lek. En studie av lÀrares uppfattningar om sin praktik i förskola och förskoleklass

Denna fenomenografiska studie Àr tredelad och speglar sju lÀrares uppfattningar om lek, lÀrande och plats i förskola och förskoleklass. Metoden Àr kvalitativ, och syftet Àr att visa hur lÀrare uppfattar kopplingar mellan lek - lÀrande - plats i praktikkontexten. Informationen samlades in via intervjuer och verksamhetsbesök. Resultaten av undersökningen visar att det finns plats för lek och lÀrande i vÀxelverkan mellan inomhus- och utomhusmiljön i förskola och förskoleklass. De flesta lÀrare pekar pÄ en naturlig och sjÀlvklar koppling mellan lek och lÀrande i sina sprÄkliga beskrivningar, medan kopplingen till platser inte Àr lika tydlig vid en jÀmförelse.

En Plats pÄ nÀtet : Deltagande Observation i den virtuella miljön Ragnarök Online

Ragnarök Online en plats pĂ„ nĂ€tet, ett online-spel, dĂ€r mĂ€nniskor frĂ„n hela vĂ€rlden möts och samverkar. Det Ă€r i detta möte personer emellan som den virtuella miljön Ragnarök Online skapas. MĂ„let med denna uppsats Ă€r att visa pĂ„ hur mĂ€nniskor interagerar i, och skapar denna plats pĂ„ nĂ€tet. Varför spenderar folk tid i virtuella miljöer? Är det annorlunda att agera i en virtuell miljö? Dessa Ă€r nĂ„gra av de frĂ„gor vi kommer att möta i texten.

1 NĂ€sta sida ->